Antigua – English Harbour og Jolly Harbour

Inden vi sejlede fra Deshaies på Guadeloupe, holdte vi et mindre familiemøde, da vores tid i Caribien lakker mod enden, og tiden går hurtigt, og vi skulle gerne have det bedste ud af det alle 5 – og med 2 voksne, 1 teenager og 2 aktive børn ombord, skulle vi blive enige om, hvad der ville være det bedste for os hver især og som familie. For at være ærlig var vi alle (nogle mere end andre) lidt trætte af at sejle i store bølger og med meget vind, hvor alle de romantiske forestillinger vi har haft om at hygge undervejs på sejlturene, mere er blevet til ”hold fast” og ”hvornår er vi der”. Samtidig betød det også meget for os fortsat at kunne følges med vores nye venner fra Vixen. Så det vi skulle beslutte i fællesskab var, hvorvidt vi skulle sejle mere nordpå og se flere øer, eller vi skulle blive på Antigua i en længere periode og nyde det. Under alle omstændigheder skulle vi en tur tilbage til Guadeloupe for at mødes med gode venner hjemmefra i midten af april.

Faktisk viste det sig, at vi var forholdsvis enige – vi ville blive på Antigua og have en ferie i ferien. Den eneste ulempe ved dette var, at vi skulle sige hurtigere farvel til Vixen, som skal sejle hele vejen hjem, og derfor skulle nordpå forholdsvist hurtigt.

Men beslutninger kan jo altid laves om, hvis vi ændrer mening 😉

Sejlturen fra Deshaies til English Harbour var lige så blæsende som altid, men med tanken om, at det skulle vare et stykke tid, inden vi igen skulle sejle ”langt”, gik det rigtig fint – bølgerne var ikke så store…..

På sydsiden af Antigua ligger der to ankerbugte – English Harbour og Falmouth Harbour med Nelson’s Dockyard i midten. Vi havde besluttet at prøve at finde et sted i English Harbour – og sikke et fantastisk smukt sted. Det er helt klart noget af det flotteste Caribien, vi har set – lige som vi godt kan lide det med klart vand, hvid sandstrand, skildpadder omkring os, klipper og by/havn indenfor rækkevidde.

Nelson’s Dockyard er en del af en nationalpark med et stort flot havneområde, hvor alle de rigtig store (dyre) både ligger, lækre restauranter og flot natur. Det eneste der trækker lidt ned ved dette sted er alle deres afgifter, vi skal betale som gæster. Der er gebyr for at komme ind på havnen, ligge for anker, aflevere affald pr. person, afgift pr. person ombord og meget mere. Så det er et dyrt sted at være, men absolut også mega lækkert!

Vi brugte dagene på at snorkle, gå ture på land, hygge på stranden og nyde aftenerne i Vixens selskab, da de skulle videre lidt før os. Om aftenen fiskede Albert og Villads og de fik bid mange gange – dog røg fiskene af de fleste gange. Særligt den ene aften fik Albert bid af en ordentlig krabat – faktisk en haj! Der var vi faktisk lidt glade for, at linen ikke holdte – bare tanken om, hvilken kamp der ville være på fordækket, når den var kommet op, var en lille smule skræmmende. Men selvfølgelig var det også lidt skuffende, særligt for drengene…

Tilbage på Vlieland i Holland fik vi besøg af et dansk/hollandsk par, som havde lagt mærke til vores danske flag, og da lige ville hilse på. Dette par, Sophia og Poul-Richard, bor på Antigua halvdelen af året, så da de hørte, at vi skulle herover, blev vi inviteret på besøg hos dem. Poul-Richard er tidligere OL-sejler og sejler stadig meget, så ham og Jacob fik talt en del kapsejlads. Vi har undervejs mailet lidt med dem og fortalt, at vi nu var ankommet til Antigua, og de var så søde at komme forbi os i ankerbugten for at hilse på os. De kom sejlende i en fin lille motorbåd, og Villads kiggede langt efter de to store påhængsmotorer 😊 De kom ombord og fik en øl og en hyggesnak. Vi blev inviteret over til dem, og vi havde mulighed for at smide anker lige uden for deres hus. Vi har siden mailet en del med dem, men desværre er det ikke lykkedes os at besøge dem endnu, da vi har været i havn, og de har et travlt program. Men de var meget søde og hyggeligt at hilse på dem!

Den sidste dag med Vixen brugte vi på stranden, hvor der bl.a. blev leget med SUP boards og gummibåd til stor begejstring for alle børn og Jacob. Lige inden mørkets frembrud satte Vixen kurs med St. Barts, og der blev krammet og vinket. Det er faktisk noget af det sværeste ved denne tur – de her ”afskeder”. Vi har mødt så mange søde mennesker, som vi har fulgtes med i kortere eller længere perioder. Alle har betydet rigtig meget! Og selvfølgelig ser vi alle igen – måske senere her på turen, men ellers når vi kommer hjem. Det er bare aldrig særlig sjovt at sige farvel – heller ikke når det er et på gensyn.

Dagen efter satte vi kursen mod Jolly Harbour, hvor vi havde bestilt plads. Vi kom ind i havnen, som er ganske fin med flere restauranter, pool, vand, strøm, wifi m.v. Luksus! Så nu skulle det bare nydes…

De første dage brugte Jacob og jeg en del tid på at få styr på aftaler med havnekontoret, ”boat handling” da Freedom skulle på land et par dage og ordnes, Lighthouse som skal hjælpe os med fragt af båden osv. Det kan godt tage sin tid at rende fra det ene kontor til det andet. Men det hele lykkedes, og det blev aftalt, at Freedom skulle på land i dagene 1.-3. april. Så vi havde ca. 14 dage i havnen til at slappe af i 😊

Ved siden af havnen ligger der en golfbane, hvor vi fik fat i en træner, og så tog vi et familiekursus på 2 dage én formiddag. Det var vildt hyggeligt og sjovt, at vi kunne følges ad alle 5 på hvert vores niveau.

Der ligger et sportscenter på havnen, som poolen også er en del af. Så udover at bade og hygge ved poolen, har vi også flere gange spillet tennis. Dejligt igen at kunne gøre noget sammen alle sammen, som vi ikke gør derhjemme. Men flere af os, har da fået lidt på tennisspillet, så lad os se, om vi ikke også kan bruge lidt tid på det, når vi kommer hjem?!

Øens hovedstad hedder St. John, og der har vi også været inde et par gange. Vi har taget den lokale ”bus” her fra havnen. Bussen er en Hiace-lignende bil, som kører rundt og samler folk op, og køreplaner er ikke eksisterende. Bussen kører, når den er fyldt op! Det er en fin og billig måde at komme rundt på, men også en lille smule nervepirrende, da chaufførerne godt kan lide at træde hårdt på speederen 😊 Første gang vi var i St. John, gik vi en tur i den ældre del af byen. Der var ikke særlig kønt, men der var farverige huse, musik i gaden (der sad en dj bag et gitter og spillede kristent musik), mange små boder med grøntsager m.v. Vi fik set byens gamle katedral og et lille museum om Antigua og Barbuda.

Der kommer mange krydstogtsskibe til St. John, og da vi nærmede os havnen, trådte vi ind i en hel anden verden – faktisk en krydstogtsverden med fine RIGTIGE butikker, hyggelige caféer m.v.

Vi tog ind til byen én gang mere, men mest med fokus på at få købt lidt nyt tøj og sko. Der fandt vi også en lille hyggelig restaurant ”Hemingway”, som bød på lækker mad og caribisk charme.

Antigua er også kendt for deres lækre strande, og 5 minutters gang her fra havnen, ligger der den mest fantastiske strand. Helt klart vand og hvidt, blødt sand. Eneste minus er, at de lokale selvfølgelig også har en business ved at leje solsenge, parasoller m.v. ud, så man bliver hurtigt ”overfaldet” og tilbudt alverdens ting og sager.

Siden Europa har vi lovet Villads, at han nok skulle få lov til at prøve at sejle på vandscooter, men vi har ikke set det særlig mange steder. Men det har de selvfølgelig også her! Så den ene dag gik vi på stranden med madpakke, og så skulle der bades, soles og lejes vandscooter. Vi lejede den 1 time, så både Villads, Amalie og mor kunne få en tur – Jacob var så heldig at være ”chaufføren” hele tiden. Det var skønt! Villads fik også lov til at styre en del af tiden, og der er vist ingen tvivl om, at alt med fart og motor er lige ham – han var en haj til det, og Jacob måtte pænt sidde bagpå.

Vi lejede en bil i 2 dage for at komme rundt og se lidt på øen. Vi havde lejet en rød jeep, så vi slog taget tilbage og kørte på roadtrip 😊

Den første dag startede vi med at køre til øens Donkey Sanctuary, som er et non-profit sted, der passer på øens ikke-ønskede æsler (og faktisk også hunde og katte). Vi fik uddelt et par børster, og så kunne vi gå rundt og nusse med æslerne og børste dem lidt. De var godt nok søde! Amalie var selvfølgelig helt solgt!! Hun synes jo, at alle dyr er nuttede (undtagen krabber) – et ord, hun bruger om næsten alt 😉 Når vi nu ikke skulle betale noget for at komme ind her, ønskede de jo selvfølgelig, at vi købte t-shirts, bøger mv i stedet for. Man kunne også adoptere et æsel, hvilket betød, at man betalte USD 25, og så fik man et fint bevis på, at man havde adopteret dette æsel. Dette brugte Amalie sine hårdt-tjente sparepenge på! Hun er nemlig begyndt at gøre rent på vores toiletter ombord 2 gange om ugen, så der bliver arbejdet hårdt.

Derefter kørte vi til Betty’s Hope, som er ruinerne af en gammel sukkerplantage. Her var der et lille museum om bl.a. øens brug af slaver før i tiden.

Så kørte vi til Shirley’s Heights, som har den skønneste udsigt over English Harbour, hvor vi jo tidligere havde ligget for anker. Shirley Heights er også en del af naturparken, så udover den skønne natur og udsigt, besøgte vi et lille museum, som med film fortalte os øens historie. Et rigtig fint sted!

Så gik turen hjemad, men vi kørte jo forbi de skønneste strande. Så vi måtte overgive os til det flotte vand og tog en pause på stranden. Lige her var der ”tilfældigvis” også en mindre vandpark, som Phillip, Amalie og Villads kastede sig ud i. Efter 1 time var de alle 3 helt færdige, og vi kørte hjem til båden.

Dag 2 startede med en køretur til Devil’s Bridge, som er en naturpark helt ud til østkysten. Selv om, at det var en rimelig vindstille dag, slog bølgerne indover og faktisk spiser bølgerne lidt af klipperne hver dag. Der var sindssyg smukt – helt klart noget af det smukkeste, vi har set!

Så skulle vi til Stingray City, hvor vi havde købt billetter til at svømme med stingrays – dog ikke Phillip, da han hellere ville se fiskene lidt på afstand. Det havde særligt Amalie og Villads glædet sig meget til. Vi blev sejlet ud til et lille rev, hvor vores svømmeområde var markeret med bøjer. Alle stingrays kom ganske frivilligt svømmende ind til os fra Atlanterhavet, da de havde lært, at de ville få en masse mad her. De blev nemlig fodret med små blæksprutter, og både Amalie og Villads prøvede at fodre dem – Jacob og jeg havde ikke lige tid 😉 De her stingrays var mega store!!! Og de svømmede helt tæt på os hele tiden – de var fuldstændig ligeglade. Det var vildt…..og faktisk også ret nervepirrende….og lidt skræmmende. Men en sjov og anderledes oplevelse – sikkert ikke én, vi får igen 😊 Så kørte vi hjem og afleverede bilen – det var nok spænding for én dag!

Så kom dagen, hvor Freedom skulle på land. Vi havde købt maling, pensler m.v., så vi var klar! Båden blev taget op næsten til tiden, og kranpersonalet stod for vaskningen af båden. Så da båden var tør igen, gik hele familien i gang med at slibe bunden – vi var sorte over det hele!! Phillip og Jacob gik også i gang med at polere siden på båden, for nu skulle den virkelig blive fin igen. Jeg vil da gerne indrømme, at vi nogle gange kiggede misundeligt over på en 27 fods sejlbåd, der lå ved siden af – det så noget mere overskueligt ud 😊😊

Vi boede på båden, mens den var på land, så vi skulle lige vænne os til at ikke at bruge vand, toilet m.v., men det gik faktisk overraskende let, og der var gode toilet- og badeforhold på området – faktisk ville Amalie hellere bade der end normalt ombord på båden.

Dag to gik med at polere båden færdig og så fik Jacob malet hele bunden. Phillip havde også besluttet sig for at gøre skruen fin og ren igen, så der blev skrabet, slebet og renset en hel del, og den endte også med at blive super flot!

Dag tre gik med at polere det sidste og lave et par udskiftninger på skruen. Så Freedom var skinnende flot, da den kom i vandet igen om eftermiddagen! Fedt at det var overstået, og at det var gået helt uden problemer!

Planen var så, at vi skulle sejle væk fra havnen og komme lidt ud for anker igen. Men vejrudsigten er ikke helt med os, og udover en del vind i disse dage, får vi faktisk også jævnligt regn. Og så kom Miraculix da også lige forbi, så nu bliver vi i havnen et par dage mere og hygger med dem. I næste uge lover de bedre vejr, og så skal kursen sættes mod Guadeloupe igen, hvor vi skal mødes med Villads’ gode ven Malthe og hans familie.