Iles de Saintes – Guadeloupe

Vi havde fået anbefalet at besøge de små franske øer, Iles de Saintes, lidt syd for Guadeloupe, så det skulle være næste stop. Som sædvanlig sejlede vi afsted den dag, hvor vejrudsigten var bedst. Men hvor blev vi ”snydt” igen – lige så snart vi rundede hjørnet af Dominica, var bølgerne store og vinden imellem 12-15 m/s. Vi kom selvfølgelig godt frem, men lige der må jeg (skippers kone) indrømme, at jeg havde fået nok af blæsevejr – nøj, hvor var jeg træt af det, og var nok ikke det mest positive input ombord den dag….

Vi kom til øen Terre-de-Haut, hvor vi fandt en ledig mooring lidt ude, og vi lå og rullede en hel del. Vi skulle ikke have noget stående på bordet, som ikke kunne tåle at falde ned (dagen efter fik vi heldigvis flyttet os til en mooring noget længere inde, hvor vi lå fint).

Heldigvis blev vi så meget positivt overrasket, da vi kom ind på land – det var en super hyggelig by med masser af små hyggelige steder og rigtig ø-stemning. Virkelig et dejligt sted!

Næsten lige ved siden af den mooring, hvor vi lå, lå der et vrag på havbunden, så Phillip og Jacob tog dykkerudstyret på, og var nede og kigge nærmere på vraget. Vi andre 3 blev i overfladen og snorklede rundt og kiggede.

Den ene dag lejede vi en lille golfbil og kørte på tur på øen – selvfølgelig i selskab med Vixen. Øen er ikke særlig stor, så vi nåede det hele på én dag. Først kørte vi op til det flotte Napoleon Fort, hvor der også var et museum med 13 forskellige sale med hver sin udstilling. Ellers var det udsigten og den flotte have, som vi brugte mest tid på.

Derefter kørte vi ned til en lille strand og kiggede. Alle steder så vi geder og høns – på veje, i vejkanten, på marker, ved huse og også på den lokale cricketbane, hvor gederne gik og ordnede græsset 😊 Herefter kørte vi til det lokale boulangerie og købte sandwich, som vi nød på en lille strand, inden vi tog en dukkert. Sidste stop skulle være på et bjerg, hvor vi skulle gå de sidste meter op. Det endte med at være en rimelig lodret bjergvej, hvor telefonen efterfølgende viste, at vi havde gået 69 etager op. Vi var noget trætte i benene, og Amalie måtte da også hjælpes af sin far de sidste meter…. Der var en fantastisk udsigt over øen oppe fra toppen!

Dette sted er helt klart ét af vores favoritsteder på hele vores rejse, så vi kunne sagtens være blevet nogle flere dage på denne ø og bare nydt den gode stemning, men vejret bestemmer jo… Så efter 4 dage satte vi kursen mod Guadeloupe, hvor vi havde bestilt en havneplads i en lille marina på østsiden af øen. Vi glædede os til at sætte fortøjningerne fast og få lidt ro på båden 😊

Vi kom afsted fra morgenstunden og ENDELIG fik vi en dejlig sejlads – passende mængde vind ind bagfra og ikke så store bølger. Skønt – vi nød det i fulde drag alle 5. Vi havde dog lige en lille udfordring i tankerne – marinaen, som vi skulle ind i, havde kun en dybde på ca. 2,30 m i indsejlingen, og Freedom stikker 2,40 m. Så vi håbede på højvande, men lod nu alligevel lige Vixen sejle ind først, så de kunne måle dybden. Vi fik ok fra dem, og vi sejlede meget langsomt ind. Heldigvis havde vi heldet med os, og vi havde da ca. 20 cm under kølen på et tidspunkt. Så langt så godt – så havde vi først problemet igen, når vi skulle ud igen…. 😊

Havnen, Riviere de Sens i Basse Terre, var en ok havn – der skete ikke så meget, men vi lå trygt og roligt (og havde bageri, vaskeri, grønthandler og supermarked meget tæt på), og det tog ca. 20 minutter at gå ind til byen, hvor vi glædede os til at skulle se karneval de kommende dage.

De første dage gik med gåture til byen, lidt skole, hygge og afslapning – og så begyndte Phillip at forkæle os med god mad fra sin Jamie Oliver-kogebog. Aftensmaden blev noget mere avanceret end vores sædvanlige kylling i karry og pasta med kødsovs.

Men så kom dagene med karneval! Den ene dag tog vi ind til kirken, hvor der var en ”karnevalsgudstjeneste”, hvor vi oplevede, hvordan alle var fint klædt ud, de dansede og sang inden i kirken. En fantastisk festlig stemning. Derefter var der optog gennem byen. Det var så dejligt at se, at alle deltagere havde en fest – både unge og gamle gav den gas… 😊

Dagen efter var det den store afslutning på karnevallet, og børnene fik hatte på, blomsterkranse om halsen, perler i hovedet, så de var top klar. Vi fandt frem til en vejspærring, hvor vi kunne se det hele fra første række. Men der var lidt trængt, og det tog lidt tid, inden ”festen” rigtig kom i gang. Men vi fik set både ombyggede folkevogne, drager, motorcykler og festlige dansere. Endnu en sjov oplevelse….

Dagen efter skulle vi videre igen – og heldigvis kom vi igen hele ud af havnehullet! Vi sejlede lidt mere nordpå og kom op til ankerbugten ved byen, Pigeon. Her var der en lille ø, Pigeon Island, hvor vi alle var ude og snorkle. Det var så vildt og fantastisk – helt klart noget af det smukkeste, vi har set.

Vi havde faktisk en del regnvejr både her og også i Basse-Terre, så om aftenen krøb vi ned i båden og begyndte at se Olsen Banden film, som vi havde fået fra Vixen. Børnene skal jo kende den danske filmhistorie 😊

Så sejlede vi yderligere 12 sømil nordpå til Deshaies. På vejen var vi så heldige at se to hvaler, som svømmede frem og tilbage foran os. Vi er alle sammen helt vilde, når vi ser fisk, delfiner og hvaler – dog er begejstringen for flyvefisk dalet en smule, da vi ser rigtig mange af dem på hver sejltur.

Deshaies skulle være vores sidste stop på Guadeloupe i denne omgang, inden vi satte kursen mod Antigua. Deshaies var faktisk en hyggelig lille fransk by med gode muligheder for at få en is, spise ude, shoppe lidt og gå ture.

Men som sædvanlig bestemmer vejrudsigten, så efter et par dage blev kursen sat mod Antigua – ca. 42 sømil på åbent hav.