Marigot Bay, Saint Lucia

Så satte vi kursen mod Saint Lucia igen. Kanalen imellem Saint Vincent og Saint Lucia er lettere berygtet for sine bølger, og da vi for ca. 1,5 måned siden sejlede den anden vej, var vi ikke helt på toppen. Det skal så også siges, at den tur var børnenes og Karinas første sejltur i lang tid, så de var lidt ude af ”rutinen”. Derfor havde vi ikke de store forventninger til denne sejltur – den skulle faktisk bare overstås. Men heldigvis var vinden og bølgerne med os – samtidig med, at vores grænser jo selvfølgelig rykker sig hele tiden – og det var faktisk en helt dejlig tur.

Vi havde bestilt plads i marinaen i Marigot Bay for en hel uge. Det glædede vi os til, for vi var der jo i december måned, hvor vi var meget begejstrede.

Da vi ankom til marinaen, blev der taget godt imod os af havnens personale og Vixen. Albert fra Vixen havde fødselsdag, og vi var inviteret til fødselsdagsmiddag på den prisbelønnede indiske restaurant i marinaen om aftenen. Det var så hyggeligt – og skøn STÆRK mad…. Vi fik også fornøjelsen af at hilse på Mads’ far, Ole, og Mads’ søster, Louise, som var på besøg fra Danmark.

Fordelene ved at ligge i marinaen var, at der var fri adgang til et stort resort med fantastisk swimmingpools, udsigt og restaurant, samt gratis transport til stranden på den anden side – og selvfølgelig security langs molen, flere restauranter, laundry service, toiletter og butikker. Desværre har Marigot Bay en del kriminalitet, men heldigvis ikke omkring marinaen, da der er security hele tiden. Men vi fik fortalt, at der skete en del indbrud og anden kriminalitet i området bag marinaen.

Én af dagene havde vi bestilt en guide til at køre os lidt rundt på øen – selv om at børnene snart ikke gider flere ture! Han kørte os syd på øen, og vi så mange fantastisk smukke steder, bl.a. stoppede vi et sted med udsigt til Pytonerne. Derefter kom vi til øens botaniske have med tilhørende lille vandfald. Parken var faktisk utrolig smuk og med mange flotte planter. Vandfaldet var da også meget flot, men vi har snart set så mange vandfald, så der skal lidt mere til at imponere os efterhånden 😉 Så kom turen til øens vulkan, som stadig var ”aktiv”. Vi blev kørt op til toppen, og så viste en guide os rundt. Da vi kom ud af bilen, blev vi mødt af en ækel lugt af rådne æg. Guiden fortalte os, at det skyldtes gasserne i jorden, og hvis lugten lige pludselig forsvandt, fuglene fløj væk, og hun begyndte at løbe, så skulle vi bare løbe efter hende, for så betød det, at vulkanen var ved at komme i udbrud igen 😊 Det skete heldigvis ikke, så på trods af lugten, var det en sjov oplevelse, da vi kunne se en masse røg og boblende vand. Sidste stop på turen var øens sydligste punkt, hvor vi fik lidt frokost og nød den flotte udsigt.

Villads havde fødselsdag den 6. februar, og havde bestemt, hvad der skulle ske:

• Fødselsdagsboller og pandekager til morgenmad
  • Strandtur med svingning i et reb, som hang i træet – og det gjaldt hele familien…
  • Chokoladekage
  • Phillips gode spaghetti og kødsovs til aftensmad
  • Ingen af os måtte kigge på telefoner eller iPads i løbet af dagen (vi havde jo wifi, så der gik lidt for meget update og arbejde i den nogle gange)

Han blev selvfølgelig vækket med sang, flag og gaver for derefter at spise helt klassiske danske fødselsdagsboller med flag i og pandekager. Aftenen inden da vi skulle lave dejen til bollerne fik vi dog et problem. Da vi tog bøtten med hvedemel ud af skabet, var der flere små sorte dyr, som kravlede rundt i melet. Supermarkedet var lige lukket…. Øv! Karina gik så op i den nærliggende restaurant og spurgte pænt, om de ville hjælpe os med at redde drengens dag ved, at vi kunne købe lidt mel af dem. De var super søde, så selvfølgelig kunne vi det – faktisk skulle vi ikke betale for det, for de var jo til for at hjælpe, mente de. Vi gav så alligevel lidt drikkepenge som tak for hjælpen, og fandt så efterfølgende ud af, at det var én af resortets managers, vi havde haft kontakt med, og vi blev ”bedste venner” derefter 😊

Villads havde en skøn dag – faktisk verdens bedste fødselsdag sagde han om aftenen ❤

Næste dag tog vi en dag ved resortets pool så vi alle lige kunne nyde den sidste luksusdag, inden vi skulle videre til Martinique.

Om aftenen var vi så heldige at blive inviteret på en øl og et glas vin (og Kim Larsen i højttaleren) hos et svensk par, Dan og Theresa, der boede i en skøn lejlighed i marinaen i Marigot Bay 5 måneder om året. Dan havde været forbi og hilst på os et par gange. Første gang han gik forbi båden, hvor vi sad i cockpittet, sagde han ”Så skal der ikke spises på Restaurant Hansen’s Cafe i Hornbæk i aften?” på fint dansk. Jacob og jeg reagerede ikke rigtig, da vi troede, at vi hørte syner. Derefter sagde han ”Hører I Kim Larsen?”. Okay, så kiggede vi op 😊 Det viste sig så, at Dan og Theresa tit var i Hornbæk om sommeren, og elskede at komme på Hansen’s Cafe – og det var første gang, at de havde set en båd fra Hornbæk i Marigot Bay, så de ville da lige hilse på os. Nu har de fået vores adresse hjemme, så forhåbentlig kan vi give lidt af deres gæstfrihed tilbage en aften hjemme i Hornbæk.

Næste morgen satte vi kursen mod Martinique.