Bequia

Vi har været 2½ uge på øen Bequia – en ø, som vi faktisk ikke vidste eksisterede, da vi tog afsted. Men da vi skiltes fra Vixen i november lavede vi en løs aftale om at holde jul sammen, og da de foreslog, at vi skulle mødes på Bequia, sagde vi selvfølgelig ”ja tak” 😊

Det har så vist sig at være et fantastisk sted, og efter 2½ uge er det stadig svært at komme væk herfra. Stedet her har været skønt på så mange måde – smuk natur, flinke mennesker, gode restauranter, hyggelig by, skøn ankerbugt med havskildpadder og fisk, og så har vi været meget sammen med/haft nogle skønne oplevelser med alle de søde mennesker på Vixen, Pumba, Notorious, Miraculix, Macumba og fået hilst kort igen på Johanne Louise.

Faktisk har vi lavet så mange ting her på Bequia, at jeg deler dette afsnit op i overskrifter….

Jul:

Vi ankom til Bequia den 22/12, så den 23/12 skulle vi planlægge julemenu og handle ind sammen med Vixen. Børnene var super glade for at se hinanden igen, så vi voksne gik ud og handlede. Julemiddagen endte med at bestå af and på dåse, kartofler, brune kartofler, brun sovs (vi fik lidt flæskestegsfond fra Notorious), grillpølser, salat, ris a la mande og risengrød. En skøn middag, som faktisk smagte meget af jul!

Om dagen badede og hyggede vi, var på den lokale bar og få en rum punch med Jeannette og Karsten fra Notorious og i det hele taget bare slappede af. Vi havde noget svært ved at forestille os, at det var juleaften, når det var 30 grader varmt udenfor.

Vixen kom over til os ved 6-tiden, og på trods af den smule plads vi har, endte vi da med at sidde 9 mennesker i ”stuen” med al maden på bordet foran os. Det var vildt hyggeligt – god mad, god vin og julemusik i højttaleren. Efter middagen kom det lille plastik juletræ ned på gulvet, og de 4 børn dansede rundt om det, mens vi voksne sang fra sofaen – der var simpelthen ikke plads til os alle dansende rundt. Derefter var det tid til gaver – fuldstændig som det plejer. Nogle af julegaverne var lidt koordinerede af Mia fra Vixen og mig, så børnene som har det så godt sammen, fik nogle af de samme ting. Bl.a. fik alle 4 børn et PADI Bubble maker kursus, som bestod af ca. 1½ times dykning med flaske, så de kunne prøve det. Det skabte stor glæde 😊 Phillip glædede sig bl.a. over kogebøger, penge og gavekort, som skal bruges i og på annekset, når han skal i gang med at indrette det til sommer, når vi er hjemme igen.

Faktisk havde julen været én af de begivenheder, som særligt børnene havde været lidt betænksomme over for – hvor anderledes ville det lige blive? Men faktisk var det så skøn en aften for os alle, at Villads sagde ”det har været den bedste juleaften nogensinde”, inden han faldt i søvn. Måske hans nye GoPro kamera havde lidt med det at gøre, men det vigtigste er, at han har den følelse 😉

1. juledag solede og badede vi i løbet af dagen. Om aftenen havde vi bestilt bord på en lokal restaurant, som havde julemiddag på menuen – her holder de jo først jul den 25. december. Middagen skulle vi nyde sammen med Notorius og Vixen. Alle kom til gin/tonic her på Freedom først, og så sejlede vi i dinghyerne over til broen foran restauranten. En hyggelig aften med god mad og skøn olietønde musik.

Nytår 2018/19:

Om eftermiddagen mødtes vi på den lokale bar og så Dronningens nytårstale på computeren (vi er jo 5 timer bagud her, så vi kunne se den kl. 13).

Flere af os danske både havde talt sammen om at holde nytårsaften sammen. Da vi var nogle af de første danske både her, gik vi på jagt efter et hyggeligt sted. Vi fandt et hotel nede i strandkanten, som havde et nytårsarrangement. Vi endte med at være 24 danskere – og sikke en aften!

Vi fik lækker mad, gode drinks og der var livemusik hele aftenen, så vi fik danset en masse – både børn og voksne. Det sjove ved aftenen var også, at vi kender jo ikke hinanden så godt, at vi har prøvet at feste sammen med hinanden før, men det kan vi vist godt sige, var en succes. Alle talte, dansede og hyggede på kryds og tværs. Kl. 12 hoppede Amalie og Villads i vandet (i stedet for ned af sofaen) og der var et giga festfyrværkeri. Efter en afsluttende drink hoppede vi igen i dinghyen og sejlede hjem (vi ligger ude i bugten ved en mooring, så hver gang vi skal noget, foregår det i dinghy).

Taxitur rundt på øen:

Sammen med Notorious og Vixen bookede vi en rar taxichauffør til at køre os lidt rundt på øen. Øen er ikke så stor, men vi fik set nogle virkelig smukke steder.

Vi fik set bugten Friendship Bay, hvor de fanger hvaler. Øen har lov til at fange 4 hvaler om året, men i 2018 havde de slet ikke fanget nogle. Men hvalfangsten er en del af deres natur, og når de fanger en hval, bruger de alt fra den, undtagen indvoldene.

Vi besøgte også en lille hvalfangerhavn, hvor de solgte fisk og lobsters. De fortalte, at mange af de fangne lobsters blev sendt til Miami.

Derefter besøgte vi resterne af Fort Hamilton, som ligger med den skønneste udsigt over bugten og hvor der stadig var rester af de engelske og franske kanoner.

Til sidste kørte vi til en lokal skildpaddefarm, hvor ejeren fortalte, at han de sidste 23 år havde arbejdet med at redde skildpadder. Han tager æggene, udruger dem og beholder skildpadderne til de er ca. 5-7 år gamle, og så sætter han dem ud i havet igen. Så har de større chance for at overleve. Et lidt faldefærdigt sted, men spændende at se….

En rigtig god tur, hvor vi fik set og lært en masse 😊

Dykkercertifikat:

Phillip og Jacob har jo begge dykkercertifikater, og Amalie og Villads har længe talt om, at det vil de også lære. Derfor fik de Bubble maker kurset i julegave, så de kunne få prøvet det at dykke med flaske lidt af. De glædede sig helt vildt til det og det blev en kæmpe succes – det var noget af det bedste, de havde oplevet! Samme mening var der hos Vigga og Albert hos Vixen. Så efter lange overvejelser, talte vi med Cathy hos det lokale dykkercenter Dive Bequia om muligheden for at give dem en dykkeruddannelse. Faktisk skal børnene være fyldt 10 år for at starte på en uddannelse, men efter at hun havde set både Vigga (bliver 10 år i maj) og Villads (bliver 10 år i februar) i vandet, var hun ikke i tvivl om, at det ville de godt kunne klare. Så børnene fik lov! Og med på holdet kom også Emma og Niels fra Pumba.

Det er PADI Open Water Diver-uddannelsen de gik i gang med, og selv om, at de er børn, skal de kunne det samme som voksne. Så det blev nogle hårde dage med masser af teori, øvelser på lavt vand og fantastiske dyk. De fandt ud af, at det faktisk er en stor ting at blive dykker – det er ikke kun sjove dyk… det kan gælde liv eller død, hvis man ikke kender til reglerne.

Undervisningen foregår jo på engelsk, så børnene skal virkelig lytte godt efter. Heldigvis er de 3 fædre med – Jacob, Mads og Niels – både til at assistere, lære og oversætte det, som børnene ikke forstår.

Alle børnene er mega seje! – og meget trætte om aftenen…. 😊 De har hver især deres yndlings- og ”hade”-øvelser, men de gør det så flot! Vi er nogle meget stolte forældre (og storebror) ❤

Derudover blev Bequia også stedet, hvor:

• Phillip fik indviet sin harpun – dog uden fangst….
  • Vores motor måtte tændes hver dag for at lave strøm og få water makeren til at lave vand til os
  • Vi smagte caribisk rum punch for første gang
  • Vi blev hilst velkommen i bugten af en havskildpadde så snart vi kom ind
  • Phillip lærte Karina at snorkle
  • Vi fik leveret vasketøj, lobsters, diesel, bagerbrød m.v. direkte i cockpittet
  • Vi betalte 35EC for en vandmelon (ca. kr. 87)
  • Gummibåden sejlede forbi os, mens vi sad på en lokal café, så Villads måtte hoppe i vandet og hente den…. Phillip havde godt nok nævnt, at han ikke var sikker på, at den var bundet godt nok fast 😊
  • Jacob røg i vandet, da gummibåden pludselig fjernede sig under hans fod en mørk aften på vej tilbage til båden (her blev der grint ret meget 😊 😊)