La Palma

Marinaen Santa Cruz de la Palma har været én af de få havne hernede, hvor vi ikke har haft svært ved at bestille en plads, og da vi sejlede ind i havnen tænkte vi “hvad er der sket her, som vi ikke ved noget om?”. Der var stort set ingen både i havnen, og bygningen omkring marinaen, som var fyldt med restaurant skilte m.v., var helt tomme. Så vores første indtryk var – her bliver vi ikke længe!

Dagen efter var det helligdag i Spanien, så der skete absolut heller ikke noget i byen, så vi kunne bestemt godt styre vores begejstring. Men så begyndte vi at gå lidt rundt i byen, og der var faktisk mange små stenbrosbelagte gader, smukke balkoner og hyggelige steder.

Der var også en strand lige ved siden af marinaen – dog en sort strand, da sandet var lavet af lavasten. Da vi lige havde vænnet os til farven, var det faktisk dejligt med en dukkert i det forholdsvise varme Atlanterhav. Ligesom vi kender det fra en dansk strandtur, så er ulempen alt sandet, man har derhjemme bagefter. Her var vores brusekabine fyldt med små sorte sten, da alle havde været i bad 🙂

Vi besluttede os for at leje en bil i 2 dage, så vi kunne komme lidt rundt på øen og kigge. Mandag kørte vi sydpå for at se én af øens vulkaner, San Antonio. Vulkanen har ikke været i udbrud siden 1678, så der voksede træer i krateret. Amalie og Villads var noget skuffede over, at der ikke bare var en lille smule lava, de kunne se…. 🙂

Derefter kørte vi videre til byen Los Llanos de Aridane, som var en virkelig hyggelig og pæn by. Vi fik shoppet lidt allesammen, inden vi kørte hjemad igen.

Dagen efter kørte vi til øens højeste punkt – Roque de Los Muchachos på 2426 m. En smuk tur i godt vejr, så vi fik set den mest fantastiske udsigt med skyerne nede imellem bjergene. Dog var vejene noget snoede og indimellem smalle, så det var godt med lidt luft på et par udkigsposter undervejs.

Herefter skulle vi videre til én af øens naturlige pools, La Fajana. Navigationen var sat til på telefonen, og vi skulle pludselig dreje fra på en meget lille vej. Vi tvivlede lidt på, om vi var på rette vej, men navigationen var overbevist. Så vi kørte videre – men hold da op, en lille vej, med store sten midt på vejen (så det var godt, at bilen var lejet med fuld forsikring) og bestemt ikke plads til at møde andre biler.
For enden af vejen sagde navigationen, at vi var fremme. Men vi kunne nu ikke se nogle lækre pools. Der var en 3-4 huse, som var helt lukkede til, og så stod der to hunde og gøede ad os. Så vi måtte op igen….
Vi kørte videre og fandt så den anden naturlige pool, som var rigtig fin, og Jacob og børnene fik badet. Phillip og mig passede på tingene… 😉

På vej hjem fik vi storshoppet i Lidl, så der blev fyldt godt op med vand, juice m.v. Og vi fandt rugbrød!!!

Onsdag morgen kom Vixen, Pumpa og nu også Macumba fra Frederiksværk til havnen. Så de næste dage gik med, at børnene legede, vi voksne hyggede, vi vaskede tøj og ellers bare slappede lidt af. Vejret var ikke særlig godt – faktisk fik vi en del regn igen. Så når solen endelig skinnede lidt, skyndte vi os op i den lokale sejlklub, som havde en pool, man kan benytte, når man var gæstesejler.

Vi har nu været 3 havne, hvor der har været kopier af Columbus’ skibe – og denne gang skulle vi altså ind og se den. Så vi havde en lille ekskursion med morgenmad hos den lokale bager og derefter på museumsbesøg. Det var ok, og nu kan vi sige, at vi har været der 🙂

Vi besluttede os for at sejle videre søndag morgen, da vejrudsigten var god der – men for at være helt ærlig, så var vi lidt rastløse de sidste dage på øen, og ville egentlig bare gerne på vandet igen.
Samtidig med os sejlede Vixen, Pumba og Macumba også – alle med kurs mod La Gomera. Vi fik skudt en fiskekonkurrence i gang – den som fangede den første fisk vandt håneretten over for de andre, og skulle give drinks. Amalie er meget modstander af, at vi fisker, men Jacob og Villads fik da forhandlet sig frem til 3 x 15 minutters fiskeri på den 7 timer lange sejltur. Vi fangede desværre/heldigvis ikke noget – og det gjorde de andre både heller ikke.