Surferparadis

Efter Porto satte vi kursen mod Figueira da Foz. Vejret var tåget og det var gråvejr. Men heldigvis blev den kedelige sejltur (altså pga vejret og den manglende vind) muntret op med flere besøg af delfiner og faktisk også en lille flagermus på fordækket. Delfinerne får smilene frem hos os alle, og vi farer rundt på båden for at være sikker på, at se dem alle og prøve at tage nogle billeder af dem. Vi bliver aldrig træt af delfiner! Lidt anderledes var det med flagermusen – det var primært børnene, der jublede der og ønskede at komme tæt på.

Figueira da Foz er umiddelbart en kendt badeby, så vi glædede os til lækre strande og skønt badevand – og efter vores skønne dage i Porto, var forventningerne nok lidt høje, da vi var overbeviste om, at Portugal nok bare blev skønnere og skønnere.
Derfor var skuffelsen nok også bare det større, da havnen var rimelig kedelig og byen noget faldefærdig. Den så flot ud udefra, men så snart vi gik om i de små gader, var alt meget slidt og ødelagt. Men stranden var til gengæld kæmpe stor og meget lækker. Det var dog blæst en del op siden vi kom, og vi kunne derfor ikke bade pga store bølger og dermed rødt flag fra livredderne. Vi fandt dog en lille strand tæt ved havnen, som lå i læ, så vi fik da sand under fødderne og mærket det kolde Atlanterhav. Men vi var ikke imponerede… Og faktisk er vi lidt flove over at sige sådan, for vi er jo bare blevet mega forkælede og mere krævende for hver havn, vi ankommer til. Vi lever en drømme tilværelse og skal lede længe efter noget at brokke os over, men jeg er ked af at sige det – alt bliver jo alligevel lidt hverdag 😉

Villads nåede dog lige at tage udfordringen op i gummibådsræs med Allan fra Miraculix, som vi lå ved siden af i havnen. Der blev kæmpet og de var begge to MEGET våde, da de var kommet i mål. Villads fik en snæver sejr og vandt dermed en lakridspibe – jeg behøver vist ikke at nævne, at Vildbassen var meget stolt 🙂

Vi valgte derfor rimelig hurtigt at sejle videre til Nazaré, som skulle være et surferparadis. Igen var vejret tåget, og når vi sejler ind og ud af havnene, står vi alle 4 og holder øje med fiskenet. Der er sindssyg mange fiskenet, og vi vil så nødig have noget i skruen. Indtil videre har vi klaret os igennem dem, men alligevel opdaget, at der sad noget snøre i skruen, når båden blev tjekket.
Nazaré var en lille privat havn, og vi var heldige at få den sidste plads. Havnefogeden var dog noget bekymret over vores dybdegang, da tidevandet gjorde, at der blev meget lavt i havnen i øjeblikket. Men det gik – måleren stod kun på 0,1 m på et tidspunkt 🙂

Nazaré var en rigtig ferieby, og havnefogeden fortalte os, at indtil for nogle år siden, hvor surfere fik øjnene op for byen, var det nærmest en spøgelsesby. Men nu kom der masser af surfere i november, og der var flere konkurrencer m.v., som havde sat byen på verdenskortet. Så vi glædede os og børnene fandt deres bølge boards frem.
Stranden var utrolig stor, og der var mange mennesker. Faktisk kunne børnene ikke bruge deres boards pga bølgernes størrelser og deres kræfter. Men der blev badet og hoppet rundt i bølgerne, og alle havde en fantastisk dag. Amalie fik da også “fældet” en ældre mand i strandkanten, da hun blev trukket op på stranden af en bølge – han tog det heldigvis meget pænt 🙂

Vi blev i Nazaré i 3 dage, men vejret var ikke rigtig med os. Det vil sige, at det var meget tåget og gråt – og ligesom derhjemme, gør det bare dagene lidt mere kedelige. Men den sidste dag, vi var der, tog vi et tog op på den store klippe, hvor der var udsigt til den store surferstrand. På denne strand var verdensrekorden i bølgesurf blevet sat for nogle år siden. Vi så videoer på YouTube om stedet, og børnene fik til opgave at filme og lære lidt om bølger, så de kunne lave en film hjem til deres klasser. Det var en super god dag! Da vi først kom op på klippen, åbnede der sig endnu en hel ny by foran os, og udsigten fra tårnet for enden af klippen var fantastisk. Her var der også lavet udstillinger af surfboards m.v. Fantastisk!

Hvis I vil se Youtube-videoen, er linket her: https://www.youtube.com/watch?v=Ftok14M5p8g

Herefter sejlede vi til Peniche, som bare skulle være et lille stop på vejen inden Lissabon. Vi gik en tur i byen, da vi kom i havn, og så sejlede vi videre næste morgen. Vejret var stadig gråt og trist, og vejrudsigten sagde 30 grader og sol i Lissabon, så vi skulle bare videre!

Her skal lige tilføjes en stor ros til Amalie – hun er blevet så modig omkring sit engelske. Hun bestiller selv mad/drikke, spørger ind til forskellige ting, hjælper Villads hvis nogen spørger ham om noget m.v. Og da vi stod på havnekontoret i Peniche, hang der en plakat med fisk på væggen. Jacob og jeg havde betalt, og var på vej ud ad døren, da vi hørte Amalie sige på flot engelsk “excuse me, can I ask you something about the fish?” henvendt til havnefogeden. Hun ville gerne vide, om de fisk på plakaten var nogle, man kunne fange i havet omkring Peniche. Så hende og havnefogeden fik sig en lille snak om dem. Jacob og jeg var målløse – og mega stolte ❤