Cascais – Lissabon

Sejlturen fra Peniche startede igen noget tåget og grå. Men heldigvis klarede det flot op, og vi havde en dejlig dag på vandet – det gik lige efter planen. Indtil vi kom tæt på havnene – vi sejlede forbi den første, Cascais, for den skulle være meget dyr, og nærmede os Oieras, som skulle være hyggelig og med swimmingpool. Vi kalder havnen op på VHF’en, som man skal her, og bliver noget skuffet, da vi blot får at vide, at de ikke har plads til os. Vi måtte bare kontakte dem i morgen, var beskeden. Jeg spurgte så ind til, hvordan vi skulle kontakte dem, da vi faktisk havde forsøgt at maile til dem, som de ikke havde svaret på. Så fik jeg tilbage “Miss, contact us tomorrow. Over and out”. Så nu måtte jeg hellere tie stille 🙂

Vi forsøgte os så med de to andre havne i nærheden, og der var heller ikke plads. Så det endte med, at vi lagde os for anker ud for Cascais. En skøn bugt, så det var bestemt ikke en dårlig løsning. Da vi var sikre på, at båden lå godt fast i havbunden, sejlede vi ind til havnekontoret i gummibåden og fik overbevist personalet om, at vi skulle have en plads dagen efter. Og det fik vi heldigvis – og sikke et fantastisk sted!

Byen var rigtig hyggelig, der var gode strande, masser at se på og en velfungerende havn med alle de ting, som man nu har brug for. Derudover var vejret fantastisk, så vi var praktiske om formiddagen, og gik på stranden om eftermiddagen, fordi der var det for varmt at lave noget andet. Så nu var vi virkelig på ferie 🙂

Vi måtte så også i gang med at tage diverse forholdsregler over for kakerlakker. Vi har talt om det nogle gange, men nu så vi rent faktisk nogle døde kakerlakker rundt omkring, så nu skulle det være alvor. Så alle sko blev sat ude på molen og vasket godt af inden de kom ombord. Alle varer blev pakket ud af pap på molen, noget blev vasket af i klorvand osv. Bare tanken om at få sådan et lille dyr ombord, kunne holde mig vågen om natten. Så vi håber, at vi undgår den oplevelse….

Fredag den 21. September glædede vi os alle særligt til. Den dag kom Phillip tilbage til båden, og han havde taget farmor og Torben med. Selv om, at vi løbende taler med familien hjemme, så var det bare ekstra dejligt at se dem igen. Vi glædede os også til at vise dem vores liv lige nu, og de fik derfor også hilst på familierne fra La Vie og Miraculix.

Om lørdagen tog vi toget til Lissabon – en by, som vi også have glædet os rigtig meget til. Byen var umiddelbart meget flot, men termometret viste 31 grader, så vi havde det meget varmt. Vi gik lidt rundt og kiggede, spiste en god frokost og så fandt vi en tuk tuk, som kørte os rundt i byen i 1 times tid. Vi var alle lidt skeptiske inden turen, men hvor var det bare en god oplevelse! Vores chauffør fortalte lidt om byens historie og viste os steder, vi helt sikkert ikke ville have set ellers den dag.
Efter tuk tuk-turen blev vi sat af på stationen og tog toget hjem igen. Vi har langt fra set hele Lissabon, men vi har da fået os et lille indtryk af byen – og det er da ét af de steder, som godt kan opleves igen, gerne i en lidt køligere udgave.

Søndag var afsat til afslapning/hygge og ikke mindst en lille forfejring af Amalies fødselsdag. Så der blev bagt kage og drukket champagne, og farmor havde selvfølgelig fantastiske gaver med til Amalie. Amalie var rigtig glad 🙂

Mandag skulle farmor og Torben desværre hjem igen – Phillip skulle heldigvis blive. Selv om at de kun havde været der nogle få dage, var der underligt tomt på båden bagefter, så vi var alle lidt rastløse og blev enige om at gå på stranden, inden der startede nogle konflikter.

Mens vi var i Cascais skulle vi også have styr på næste sejltur – turen fra Cascais til Madeira. En tur på ca. 520 sømil, ca. 3 døgn. Umiddelbart skulle det være en familietur, men meget gerne med en sejlkyndig hjælper hjemmefra, da Jacob reelt er den eneste rigtige sejlkyndige på båden, og det er en lang tid uden god hjælp (og ikke bare os, som gør, hvad vi får besked på). Vejret var ikke helt til at finde ud af, og vi har hele tiden været enige om, at vi ikke sejler ud i dårligt vejr. Men vi skulle jo ligesom også videre. Heldigvis viste der sig en hjælper hjemmefra, Morten, og dagene efter var der to andre fra Hornbæk, Carsten og Filip, som også tilbød deres hjælp. Så lige pludselig var vi lidt mange, så børnene og jeg bestilte fly og hotel på Madeira. Igen ærgerligt at vi ikke skulle sejle sammen, men endnu vigtigere var vi alle trygge ved denne beslutning.

Derfor skulle båden også gøres klar til denne tur, og det kræver lidt forberedelse. Vi fik en motormand til at lave service på vores motor, da vi nogle gange har haft vand under motoren, og Jacob har ikke kunne finde ud af, hvor det kommer fra. Det kunne motormanden så heller ikke!! Båd og dunke skulle tankes, der skulle handles ind, pakkes alle unødige ting væk m.v. Indimellem det skulle vi lige fejre Amalies fødselsdag den 27. – og hun havde mange planer!

Hendes ønsker var:
selvfølgelig fødselsdagssang og gaver
Morgenmad bestående af æg og bacon
Familien fra La Vie til chokoladekage og formiddagskaffe
Frokost i byen
Stranden
Stuvede champignoner på ristet brød til forret og lasagnette til hovedret. Flødekartoflerne fik vi talt hende fra 🙂
Hygge med film

Og det hele lykkedes, så alle var glade 🙂 Derudover fik hun så mange hilsner og opkald hjemmefra, så det var alligevel ikke så slemt at holde fødselsdagen hjemme fra Danmark.

Det endte med, at vi var 12 dage i Cascais, og vi kunne uden problemer have været der i mange flere. Det var så dejligt at sted, og vi kan kun anbefale det til alle.

Vi var også en dag i Sintra sammen med familien fra La Vie – en by med flotte paladser og slotte. Men Phillip laver et særskilt indlæg om denne dag og dens mange oplevelser.

Inden vi fik set os om, blev det fredag den 28. September, og børnene og jeg skulle afsted mod Madeira. Drengene der skulle hjælpe Jacob med at sejle kom fredag eftermiddag, hvorefter de ville sejle afsted. Tusind tak til Morten, Carsten og Filip for deres store hjælp – det er fantastisk med gode venner!