Porto

(Endelig) kom vi til Porto – en by, som vi havde glædet os rigtig meget til at besøge. Vi lagde til i Douro Marina, hvor vi oplevede super god service, morgenbrød leveret i cockpittet hver morgen, godt selskab af andre danske både samtidig med, at havnen lå meget centralt. Havnen lå i en lille fiskerby, som vi ikke helt kunne beslutte, om var charmerende eller grim. Byen bestod af gamle huse i mange forskellige farver og med mange forskellige kakler på. De ældre mennesker sad tandløse uden for deres huse og spillede kort eller snakkede. Gaderne duftede af grillede fisk fra restauranterne. De ældre mennesker vaskede tøj i bassiner i et lille vaskehus, og hængte tøjet op på meget opfindsomme tørresnore. Første gang vi gik forbi dette hus, kiggede Villads ind ad vinduet og sagde, at det var et spa 😊

Vores konklusion blev, at byen var mega hyggelig!

De første dage brugte vi på at gå rundt i byen og kigge lidt. Vi tog en lille ”færge” fra havnesiden af Douro floden over til by-siden. Derefter kørte vi med en gammel sporvogn ind til centrum. Porto er en smuk gammel by med mange fantastiske bygninger med flotte kakler. Men det er jo selvfølgelig også en storby, som er meget anderledes end vores stille hverdag ombord på Freedom. Så vi gik faktisk mest rundt i gaderne og sugede stemningen til os – og børnene var nok i 90% af souvenirbutikkerne for at se på kork ting, vifter, håndsyede tasker m.v. Villads skulle da også lige shoppe i den lokale fodboldbutik.

Amalie valgte, at vi skulle besøge Portos akvarium- Sea Life. Transporten frem og tilbage tog længere tid end besøget der – det bød ikke på meget, syntes Jacob og mig, men Amalie var glad 😊

Villads ville så gerne op i svævebanen, hvor man kunne nyde udsigten over byen og floden oppefra. Jacob er jo lidt højdeskræk, men tog med alligevel. Det gik rigtig fint, indtil vi kom ud af svævebanen, og så skulle over en meget høj bro til byen. Vi gjorde det alle sammen, men der blev sagt ”ikke så tæt på kanten”, ”hold mig lige i hånden” og ”kom, vi skynder os over” rigtig mange gange 😊

Vi var selvfølgelig også til portvinssmagning, og der fulgtes vi med Edel og Allan fra Miraculix. Super hyggeligt at opleve, og vi fik da også 3 flasker med hjem. Og så lige os, som egentlig ikke drikker portvin 😉

For at komme ud og se lidt mere af landet, havde vi booket os på en guidet heldagstur, så vi blev hentet om morgenen af Oscar, som var vores guide hele dagen. Vi var de eneste turister fra dette område, der skulle med, så vi havde bilen og guiden for os selv hele dagen.

Vi kørte ud til Douro-dalen, hvor vi besøgte en portvinsgård og hørte lidt om produktionen. Vi sejlede på Douro floden i en gammeldags portugisisk båd, som i gamle dage blev brugt til at transportere tønder med vin. Vi besøgte en lille by med 14 indbyggere, hvoraf 5 var børn, men som havde det skønneste lille sted, hvor de producerede 15000 flasker vin om året, lavede olivenolie og honning. Der fik vi shoppet lidt igen 😊

Det var en skøn dag, og dejligt at få set lidt mere af landet – der er virkelig smukt!

Aftenerne brugte vi – som sædvanlig, fristes jeg til at skrive – i godt selskab med Miraculix og La Vie. Der er altid lige plads til en eftermiddagssnack, et glas vin og måske en gang sammenskuds grillmad 😊

Vi endte med at være 1 uge i Porto, hvilket var super dejligt og afslappende! Dagene flyver også bare afsted. Formiddagene i havn går som regel med lidt skole for børnene – det kan være hurtigt overstået, men der er bestemt også dage, hvor det er noget tungt… Amalie er faktisk lidt nervøs for at komme bagud i forhold til hendes klasse derhjemme, så vil egentlig gerne lære noget, men mister også lidt fokus nogle gange. Villads har sine gode dage, hvor det er med skole går rigtig godt og hurtigt – andre dage bliver vores tålmodighed virkelig sat på prøve, når han ligger på sofaen med benene i vejret, mens han påstår, at han regner noget ud eller læser. Men mon ikke det går alligevel, det hele?! 😊