Biscayen eller ikke-Biscayen…

Mens vi var i Lebardrieux, var det også tid til at tage en – for os – stor beslutning. For vi nærmede os Biscayen, og vi har hele tiden haft i tankerne, at det var vejret, der afgjorde, om de ca. 390 sømil over den berygtede Biscay skulle være en familietur, eller vi skulle søge hjælp hjemmefra.

Efter at have dyrket diverse vejrudsigter flere gange om dagen besluttede vi, at turen ikke skulle være for os alle. Vejret så egentlig fint nok ud, men der lå hele tiden store fronter med vind, som ikke skulle ændre sig meget før det så kunne blive noget rigtig skidt vejr at sejle i. Og den risiko var vi ikke villige til at løbe – vi ville gerne undgå, at børnene skulle få en dårlig oplevelse…

Så Jacob fik koordineret, at Martin og Kenny (to gode venner hjemmefra) skulle komme til Roscoff og sejle derfra over Biscayen til La Coruna. Børnene og jeg fik bestilt flybilletter fra Brest til La Coruna og booket et hotel. Så var beslutningen truffet, men det var også lidt øv, at vi ikke skulle klare denne tur sammen.

Så næste stop blev Roscoff, hvor vi mødtes med La Vie og Vela igen. Så nu var der igen legekammerater til både store og små 😉 Børnene fik gang i fiskeriet, og hyggede sig helt vildt med det. Derudover skulle båden gøres klar til sejlturen, og der skulle handles godt ind!

Lavvande i Roscoff

Martin og Kenny ankom sent mandag aften, og vi blev lige opdateret hjemmefra, inden vi gik i seng 😊 Næste morgen kl. 7 stod vi op, hentede det bestilte morgenbrød, og så vinkede vi farvel til drengene, inden vi tog i lufthavnen.

Det var meget underligt og også trist at vinke farvel fra kajen – vi er vant til nu at være sammen 24-7 alle sammen, og det har vi det faktisk rigtig godt med ❤

Vores flyvetur gik fra Brest til Paris til Madrid til La Coruna, så ca. kl. 20 tirsdag aften var vi på vores hotel. Turen var gået rigtig fint, kun med lidt forsinkelse. Vi skyndt os at tjekke ind og derefter ud og finde lidt mad. For derefter at skynde os tilbage til hotellet, hvor der var sådan noget luksus som wifi, karbad og ubegrænset varmt vand – og så havde vi bestilt morgenmadsbuffet. Total luksus!!

Løbende fik vi opdateringer fra Jacob via vores satellittelefon, og det gik heldigvis fint. Det er først efterfølgende, at han har fortalt den rigtige historie om bølgernes højde m.v. Men tidsplanen holdte, og de ville være i La Coruna torsdag omkring middag.

Børnene og jeg brugte ventetiden på at udforske stranden, byen (det var desværre helligdag, så butikkerne kunne vi ikke kigge i) og havnen, så vi var forberedt til at tage imod drengene. Vi havde nogle super dejlige dage, men glædede os også til at flytte tilbage ombord og ikke mindst blive samlet igen.

Torsdag ca. kl. 13 sejlede drengene ind i havnen 😊 De var dødtrætte efter en meget hård nat, men vi lod da lige champagneproppen springe for at fejre, at der nu kunne sættes flueben ved Biscayen! De havde heldigvis haft en god tur, men også hård indimellem, så de kunne efterfølgende godt forstå, hvorfor Biscayen er så frygtet. Men så dejligt at få dem godt i land ❤

Kenny og Martin blev til lørdag morgen, så de også fik lidt af den spanske hygge med sig hjem. Det var SÅ dejligt med besøg hjemmefra – og endnu engang tak til jer drenge for jeres store hjælp!

Phillip valgte så at tage med Kenny og Martin hjem til Danmark. Han ville gerne se sin kæreste og sin mor igen, og så er der et gensynsarrangement med efterskolen i september, som også lige skulle passes. Så vi måtte desværre også sige ”farvel” til ham, men heldigvis kommer han igen om en lille måneds tid. Men vi savner ham meget alle sammen…..

Ellers var La Coruna et skønt sted! Nu kunne vi virkelig mærke, at vi var kommet sydpå – skønt vejr, lækker tapas og forholdsvist billigt at leve. Vi har aldrig været længere væk hjemmefra i båden, men til gengæld har vi aldrig mødt så mange danskere og svenskere. Det var virkelig sjovt og hyggeligt 😊

Så inden vi fik set os om, havde vi været 1 uge i La Coruna – og hvor var det fedt ikke at skulle tjekke vejrudsigter hele tiden, ikke skulle planlægge næste stop, men bare slappe af og holde ferie. Og ja, det lyder nok fuldstændig åndsvagt, men båden er jo vores hjem nu, så der er hele tiden projekter, der skal laves, ting, der skal ordnes m.v., så nogle gange går der faktisk lidt hverdag i den – selvfølgelig bare i et noget roligere tempo end hjemme. Manana, manana….. 😊

IMG_6257[1].JPGIMG_6227[1].JPGIMG_6266[1].JPGIMG_6243[1].JPGIMG_6260[1].JPGIMG_6242[1].JPG