Endelig Frankrig

Vi sejlede fra Haag ca. kl. 19.30, og satte kursen mod Calais i Frankrig. Det var en skøn sejlads med fladt vand og hygge ombord. Om natten så vi morild for første gang – vildt flot syn.

Jacob holdte sig vågen hele natten, og jeg sov sødt i cockpittet 😊 Kl. 5 kom Phillip op og styrede de næste timer.

Det var virkelig en fantastisk tur – dog for motor hele vejen!

Os 3 danske både holdte kontakt via VHF’en, hvilket gav en rigtig god tryghed og hyggelig stemning.

På kortet er vi lige kommet ud af Belgisk farvand og ind i det Franske. Så opdager vi en finne i vandet, og det går op for os, at vi bliver fulgt på vej af en stor glad delfin. Det var SÅ vildt 😊 😊

Vi ankom til Calais ca. kl. 17, men for at komme ind i havnen skulle vi igennem en lille svingbro, og den åbnede først kl. 21. Så La Vie inviterede på drinks, så bådene blev fortøjet til bøjer i vandet, og Kenneth hentede os i deres gummibåd. Så hyggede vi 1 times tid alle sammen, inden vi igen blev roet hjem og forberede lidt mad m.v. Kl. 21 sejlede vi igennem broen og ind i noget af et ”cirkus” – den ene havnekaj var pakket ind i karruseller, bamsemaskiner og meget høj musik. Ikke lige hvad vi havde brug for efter ca. 24 timers sejlads….. men børnene syntes, det var fantastisk 😊 Så vi gik en tur rundt og børnene fik stillet deres største lyster. Næste morgen blev vi meget hurtigt enige om at sejle videre igen! Så efter et familiemøde, pakkede vi båden igen, og sejlede mod Dieppe – en sejlads på ca. 12 timer.

Den Engelske Kanal viste sig fra sin bedste side, og vi sejlede igen på helt fladt vand.

Ikke langt fra havnen fik Amalie og Villads en god lang gyngetur i masten. Dette skabte lidt opmærksomhed fra de andre både, og ikke mindst fra kystpolitiet, som kom sejlende hurtigt op til os i gummibåd, stoppede ved siden af os, grinte, gav os thumps up og sejlede videre 😊

Vi sejlede ind i Dieppe havn kl. ca. 01.30, hvor det var mørkt, men bare det gule lys fra gadelygterne, borgen og kirken på klippen fik os til at føle os rigtig godt tilpas – endelig Frankrig! Så vi glædede os til at vågne op og se det hele i dagslys – og det skuffede bestemt ikke!

For at få et indtryk af byens muligheder tog vi en bytur med et lille tog. Guiden var fransk, så vi forstod absolut ingenting, men vi så mange fine og hyggelige ting. Efter togturen spiste vi frokost på en hyggelig fortovscafé og fik moules frites.

Efter nogle lange dage på vandet trængte vi alle til lidt ferie (selv om at det måske lyder lidt mærkeligt), så vi valgte at blive et par dage i Dieppe – og pga. en del vind, endte vi faktisk med at være i havnen i 5 dage. Så var vi også klar til at komme videre! Så vi valgte at sætte kursen med Cherbourg – fortsat sammen med Karma II og La Vie, som nu er en stor del af vores hverdag ombord.

Vi kom ud i nogle irriterende bølger, gamle dønninger og lidt for meget vind, så efter et par timers sejlads, blev der drøftet på VHF’en, om vi skulle finde en nærmere havn. Men vejret blev heldigvis bedre, og vi blev enige om at fortsætte. Natten gik også fint, og vi fik endelig glæde af lidt medstrøm – der blev jublet noget på VHF’en, da vi rundede de 10 knob 😊 Midt i jublen melder La Vie pludselig, at de har motorstop, og pludselig blev det hele meget mere alvorligt. Så blev vi alle bekræftet i, at det er så godt at følges med andre, for så er hjælpen altid nær!

Vi fik et tov i La Vie og så sejlede vi stille og roligt ind mod havnen. Solen stod op, og så blev det hele meget hyggeligt igen….. Karma II sejlede i forvejen ind i havnen og fandt nogle pladser til os, så hele havnemanøvren var helt rolig.

Dagen gik så med at sove lidt, børnene legede, Kenneth og Jacob rodede lidt med motor m.v., og om aftenen blev vi inviteret på drinks og grillmad på La Vie, som tak for hjælpen. Så alt endte godt 😊

Vi besluttede at leje en bil og køre ud og kigge på D-dags strandene, når vi nu var forholdsvis tæt på. Under en af regnbygerne i Dieppe så vi alle filmen Dunkirk, som netop omhandler 2. verdenskrig her i Normandiet. Så vi var alle nysgerrige på at suge lidt mere viden til os. Vi besøgte et par museer, Omaha stranden og den amerikanske krigskirkegård. En virkelig overvældende oplevelse – smuk og sørgelig på samme tid.

Phillip tog en masse fantastiske billeder, som kommer i et opslag for sig selv.

På vej hjem kørte vi igennem byen Bayeux, som er kendt for deres smukke tapeter. Men vi nåede desværre ikke deres tapetmuseum, men gik i stedet en tur i byen, besøgte deres meget smukke katedral og fik en crepe, creme brulé og cafe au lait. Så rundede vi en Carrefour på vej tilbage, og fik fyldt godt op i skabene igen – vi skulle jo benytte os af, at vi havde en bil 😊 Men en super god dag, hvor vi alle også nød at komme lidt ud, væk fra båden.