Amsterdam i sigte

Vi valgte at følges med den danske båd, La Vie, videre fra Vlieland og mod Amsterdam. Vi havde jo fundet ud af, at når det var lavvande, så var det virkeligt lavt vand, så det var vigtigt for os at komme ud af havnen på det rigtige tidspunkt. Vi sejlede derfor fra Vlieland kl. 10, og havde lige en bro og et par sluser foran os.

Vi sejlede det meste af dagen og var fremme ved Enkhuizen først på aftenen. Her gik vi alle en tur i den meget smukke gamle by og fik en is.

Næste morgen blev søde Sofie fra La Vie 6 år, så vi blev inviteret til morgenkaffe og lagkage og var med til at fejre Sofie et par timer. Derefter sejlede os på Freedom mod Amsterdam – La Vie blev i Enkhuizen og fejrede fødselsdag.

Vi sejlede mod Amsterdam og skulle igen igennem et par sluser og en bro. Vi havde fået at vide, at vi skulle nå den sidste bro mod Amsterdam inden kl. 16, da vi ellers skulle vente til efter kl. 18. Så da vi nærmede broen, så Jacob, at trafikken begyndte at stoppe, og så fik vi travlt – vi satte fuldt kraft frem og nåede lige broen (og satte fartrekord for motor). Vi havde dog ikke lige set på klokken, så da vi kom frem til den efterfølgende sluse, kunne vi så ligge der og vente på de andre både, som også skulle under broen – altså når den åbnede næste gang…. Men vi var hurtige 😊

Endelig kom vi til Amsterdam. Vi lagde til i Sixhaven – en forholdsvis lille havn, men hyggelig og meget central. Havnen lå lige overfor centralstationen, og der sejlede gratisfærger over kanalen 5 minutter fra os hvert 5. minut.

Så snart vi havde lagt til, skyndte vi os over til byen – og det var altså noget af en forvandling at komme over til ALLE de mennesker – både gående og ikke mindst på cykel – når vi er blevet vant til de små samfund og vores lille båd. Men vi fik gået en tur og fik lidt mad, inden vi skyndte os tilbage til vores lille hjem.

Børnene havde fået lov til at vælge en ting hver, som de gerne ville opleve i Amsterdam. Så de googlede og efter mange overvejelser valgte Phillip ”Nemo”, som er det hollandske eksperimentarium, Amalie valgte Zoo og Villads valgte vandland. Jeg fik så lige lov til også at presse et ønske ind – det blev en kanalrundfart.

Så dagen efter sejlede vi på kanalrundfart og var rigtige turister, og efter frokost gik vi på Nemo. Et sjovt sted hvor vi alle hyggede og fik prøvet en masse forskellige ting. Da vi kom hjem til havnen, var La Vie ankommet, og vi fik også mødt besætningen fra Vela – endnu en dansk båd med en familie med 3 drenge. Så endnu flere legekammerater til Amalie og Villads!

Så blev det tid til Zoo, som også lå meget centralt i byen – en stor park med alle tænkelige dyr. En god oplevelse!

Efter en god dag med alle dyrene, fik vi hurtigt arrangeret en grillaften med de to andre danske både på havnens legeplads, så børnene kunne bruge lidt energi. Senere på aftenen stødte Line og Troels til fra Karma II, som er endnu et dansk par på vej på oplevelse. Så lige pludselig var vi 16 personer, og det var vildt hyggeligt 🙂

Vi fandt ud af, at vandlandet Duinrell lå ca. 50 km fra Amsterdam, men kun 12 km fra Haag, som vi alligevel skulle sejle forbi på vej til næste havn, så vi besluttede at sejle til Haag næste morgen. Vi fulgtes afsted med Vela og La Vie, og da vi kom i havn, mødte vi Karma II igen 🙂

Vi havde en skøn sejlads hele dagen, og nåede frem til Haag om aftenen.

Dagen efter tog vi – besætningen fra La Vie var også med – en Uber til Duinrell-parken, som var både forlystelsespark og vandland – en sjov dag med masser af udfordringer, rutsjebaner og høje skrig 🙂

Da vi kom tilbage til bådene, blev vi enige om at sejle afsted igen – så Karma II, La Vie og Freedom kom hurtigt på havet, og NU skulle vi have en god natsejlads ❤