Positive overraskelser

Vi er nu kommet til Vlieland, som i vores øjne, er en hollandsk perle!

Sejlturen hertil gik fantastisk – for første gang viste Nordsøen sig fra sin bedste side med næsten ingen vind og ingen bølger. Solen skinnede, og vi så både flere marsvin og sæler på turen.

Da vi jo prøver at have lidt fokus på det med tidevandet, var vi godt klar over, at det nok ville være lavvande, når vi sejlede ind i havnen. Men jeg ringede til havnefogeden på vejen, og han sagde, at vores dybde på 2,40 m ikke var noget problem. Så vi var fortrøstningsfulde….

Havnefogeden sejler rundt i en gummibåd og guider os vej til en god plads. Lidt inde i havnen kan vi se på vores dybdemåler, at dybden falder meget hurtigt, og lige pludselig viser den -0,10, -0,20 og vi skraber henad bunden med ret mange tilskuere. Men ind skulle vi jo, så det kom vi, og så håber vi, at kølen stadig har det fint 🙂 Vi sejler herfra ved højvande….. 🙂

Men en skøn havn på en fantastisk ø, så 2 dages ophold er endt med 4 dage!

På facebook har vi fulgt en anden dansk familie, som sejlede fra København 2 dage efter os. Marie, Kenneth og børnene Valdemar på 9 år og Sofie på næsten 6 år. Dem har vi skrevet lidt med undervejs og rådført os om vejrudsigter m.v., og endelig mødte vi dem her på Vlieland. Børnene fandt hinanden med det samme, og synes, at det er skønt med legekammerater, og os voksne faldt også hurtigt i snak, så det endte hurtigt med pizza aften, rosévin, hygge og nu en fælles sejltur til Enkhuizen i morgen.

Generelt har vi været så positivt overrasket over, hvor mange søde og rare mennesker, vi har mødt.

I Kiel hilste alle på hinanden på molen – sagde godmorgen, godaften og velbekomme, når Jacob sad og grillede på molen. Det eneste par, som ikke hilste, var et par på en dansk båd – lidt sjovt faktisk…

Rigtig mange har spurgt ind til, hvor vi var på vej hen pga. dieseldunke m.v. på fordækket, og mange har fortalt om deres egne oplevelser og givet gode råd.

Forleden dag her på Vlieland kom en dame og spurgte os på engelsk, om vi var på vej til Caribien, for der boede hende og hendes mand. Hendes mand var dansk, og hun var hollandsk. I løbet af et øjeblik fik vi en række gode råd om sejlads i Caribien, og en invitation til middag og overnatning hos dem på Antiqua – og Jacob var selvfølgelig velkommen til at sejle med på en 125 fods sejlbåd, som manden sejlede med på. Så vi fik deres mail og tlf.nr. og så kunne vi bare kontakte dem – også hvis vi kom i problemer. Det er da fantastisk med så mange fantastiske og hjælpsomme mennesker rundt omkring i verden….og vi er endda kun kommet til Holland 🙂