Tyskland, vejrudsigter og grænserne rykkes

Vores første indtryk af Olympiahavnen i Kiel var ikke super positivt – blot en masse ucharmerende betonbygninger. Men morgenen efter tog Jacob, Phillip og mig løbeskoene på, og det viste sig, at der lå et rigtig hyggeligt område lige ved siden af havnen. Så da vi kom tilbage, lavede vi madpakker, pakkede dykkerbriller og snorkler og tog på stranden.

Så fra at være et kedeligt sted blev det pludselig til et meget hyggeligt sted. Og det oplever vi faktisk tit rundt i havnene – det bliver hurtigt hyggeligt 😊

Vi sejlede fra Kiel søndag formiddag – en kort tur på ca. 45 min til Holtenau, som er en lille havn inden slusen til Kieler Kanalen.

Mandag morgen stod vi tidligt op og sejlede mod slusen. Jeg var noget nervøs for det med slusen, men det viste sig faktisk, at det var der ikke så mange problemer i. Vi kom ind – fortøjrede os og ventede på, at der kom vand i bassinet. Faktisk kunne vi ikke hverken se eller mærke den store forskel, men noget har der jo nok været….

Efter slusen havde vi ca. 100 km kanal sejlads i gråt og trist vejr. Børnene så Far til Fire nedenunder, og derefter gik vi i gang med at lave pandekager.

Endnu et lyspunkt på turen var, at vi kort mødtes med vores ven, Morten, som var på vej hjem til Hornbæk med hans nye båd. Så vi fik lige hilst og udvekslet korte erfaringer. Morten og besætning var løbet tør for øl, så vi måtte lige i bunden af vores køleskab og finde lidt frem til dem 😊

Mandag eftermiddag ankom vi til Brunsbüttel, som er en lille frihavn i slutningen af kanalen. Her gik vi en tur i byen og fik lidt aftensmad. Sjovt at være i en by igen med telefonbokse og cigaretautomater på gaden.

Lige ved siden af havnen lå slusen for de store skibe – og de er godt nok meget store, når de kommer så tæt på.

Tirsdag formiddag sejlede vi afsted igen – og denne gang kunne vi mærke stor forskel på vandet i slusen. Vandet steg ca. 1,5-2 meter. Det med tidevand er altså noget underligt noget, syntes jeg…. Men vi kom ud på den anden side, og Jacob manøvrerede os godt igennem fragtskibe, bølger, bøjer m.v. til Cuxhaven i løbet af ca. 3 timer.

Cuxhaven er det sidste/første stop for mange, inden de lange stræk starter. Vi har derfor studeret diverse vejrudsigter flere gange om dagen, for vi har fået at vide, at man ikke skal sejle ud derfra, når vinden er i NV. Men vejrudsigten viste små huller hele tiden, men de huller flyttede sig også, så vi har været godt frustrerede over de vejrudsigter – vi vil jo ligesom også gerne videre og ned til varmen. Samtidig har vi også nogle oplevelser fra sidste år, som gør, at vi gerne vil være forsigtige. Så onsdag morgen var vi meget i tvivl om, hvorvidt vi skulle sejle afsted, men vejrudsigten blev først bedre lørdag/søndag, og det var også lidt trist at ligge der så længe. Vores næste sejltur skulle være på min. 20 timer til Vlieland, og dermed vores første natsejlads. Børnene synes det lød vildt hyggeligt, og jeg kunne lige se, Jacob og mig sidde i mørket og drikke en kop kaffe og nyde stilheden.

Derfor forhørte vi os hos vores hollandske naboer om deres valg af vejrudsigter, for de var vant til at sejle i dette område. De sagde, at de selv skulle til at sejle afsted i samme retning, og det var en fin vejrudsigt, næsten ingen vind om eftermiddagen, og så lagde den sig yderligere om aftenen/natten, så det blev ikke meget bedre. OK – så gør vi det, tænkte vi!

Vi sejlede afsted i ok vejr, og alt var meget idyllisk.

Da vi kom lidt ud i det åbne vand, var bølgerne noget højere og vinden lidt kraftigere end lovet. Så Villads og jeg blev lidt kvalme, så vi måtte finde søsygepillerne frem, og så gik det hele noget bedre. Bølgerne blev desværre ikke mindre, så Phillip blev også lidt søsyg. Amalie derimod hygger rundt nedenunder og ser film m.v., og mens vi andre næsten ikke engang kan kigge nedenunder uden at blive dårlige, kigger hun op til os og spørger, hvornår vi skal spise 😊

Desværre lagde hverken vinden eller bølgerne sig som lovet – tværtimod! Så da mørket faldt på, besluttede vi at sejle i havn, da det ikke ville blive en særlig hyggelig nat om bord. En anden familie, som er taget på samme tur som os, anbefalede øen Norderney, og den var vi ikke langt fra, så det blev hurtigt besluttet. Selv om at alle havneoplysninger på nettet, fortalte os, at vi ikke ville kunne komme ind pga. dybden, men vi satsede på, at det høje tidevand kunne hjælpe os. Jacob kunne ikke forlade opmærksomheden fra roret og bølgerne, så Phillip og jeg måtte i gang med at finde den nye rute på iPad, finde lygter frem til at lede efter bøjer m.v.

Det blev en lidt voldsom tur for os 3 i cockpittet, og det var svært at se noget som helst. På et tidspunkt kom vi også henover et rev, hvor der var meget lavt. Men det gik, og vi kom frem til havnen og lagde os på den første plads vi så. Da vi var blevet fortøjret og igen følte, at vi kunne trække vejret normalt, gik vi ned og fik varmet lidt mad og drak en øl (ikke Phillip 😊). Amalie og Villads sov sødt – de var bare gået i seng undervejs og havde heldigvis ikke fornemmet, at vi var lidt pressede….

Så lige nu er vi Norderney (hvilket faktisk er super hyggeligt og lidt Samsø/Skagen-agtig), og bliver her lige i dag og hygger. I morgen er planen at sejle til Borkum og derefter Vlieland. Så én sejltur er lige blevet delt op i et par stop – vi udsætter lige den natsejlads lidt 😊

Så selv om at vi syntes, at det var en lidt hård tur i går, så er alle klar igen i dag, og vi er blevet bekræftet i, at vi kan klare meget – bare vi er sammen ❤

Og at sejlturen i morgen er på ca. 5 timer, er jo næsten ingenting nu, synes børnene – hvor de for bare nogle måneder siden ville sige ”skal vi sejle i en hel time??”. Så vi rykker os og udvikler os sammen hele tiden – det er skønt!