Så er vi afsted…..

Vi er nu landet i Kiel Olympiahafen – vores første havn uden for Danmark, og dermed en meget god anledning til at gøre status på den første uges tid af vores eventyr.

Tidligt torsdag morgen sejlede vi fra Gilleleje mod Samsø. Jacob og jeg nyder at stå tidligt op og sejle afsted med en kop kaffe i hånden og blot se havet og nyde stilheden….børnene sover nemlig for det meste længe, når vi er på ferie 🙂 Lige denne første morgen, vågnede Villads naturligvis tidligt, men kom op i cockpittet med sin dyne, og faldt hurtigt i søvn igen 🙂

Midt i vores ferierus og glæden over at være afsted sejlede vi mod Samsø. Lige omkring Sjællands Odde stoppede motoren meget pludseligt, og motoralarmen begyndte at hyle. Det har vi aldrig prøvet før, så vi blev noget forskrækkede. Jacob kiggede i vandet bag os, og så ca. 2 meter tov sidde fast i vores båd. Så ankeret måtte ud, Jacob fandt snorkel og maske frem og hoppede i vandet. Han kom dog hurtigt op igen med beskeden om, at Phillip og ham måtte i dykkerudstyret, da der var ca. 30 meter tov, der havde bundet sig godt fast omkring vores skrue. Så Phillip blev hevet ud af sengen, og så gik drengene i gang. De hoppede i vandet med et par knive og en knivtang. Heldigvis kom de hurtigt op igen, da det havde været forholdsvist nemt at skære tovet over. Så vi fik tovet op på fordækket, tog en dyb indånding og forsøgte at tænde motoren igen. Heldigvis startede den med det samme, og vi kunne fortsætte vores tur.

Så nu kan vi forhåbentlig sætte flueben ved “tov i skruen” – så sker det vel ikke mere….?!

36357145_2160750383953626_5681221458831867904_n

Da vi ankom til Samsø, var der ingen ledige pladser, så vi lagde os udenpå en anden dansk båd. Vi har været på Samsø flere gange og elsker den ø! Børnene kender havnen og “den røde båd” i inderhavnen, krabbestedet og ikke mindst iskiosken.

Om aftenen mødtes vi med nogle venner fra Juelsminde til et glas vin og fik sagt godt “på gensyn” til dem.

Dagen efter blæste det helt vildt, så vi tog en slappedag med lidt gåture m.v. Jacob og jeg talte i telefon sammen det meste af dagen… Grunden til dette var, at vores bovpropel ikke har virket de sidste par måneder, og selv om, at der er blevet arbejdet hårdt på at reparere den i Hornbæk, var det ikke lykkedes endnu. Men Jacob skulle lige prøve en enkelt gang mere… Så han sad i “hullet” uden foran på båden, og jeg stod ved rattet og trykkede op og ned efter instrukser. Så for at slippe for at genere alle de andre både på havnen, valgte vi at tale i telefon sammen i stedet for at råbe. Børnene kiggede noget underligt på os…. 😉 Desværre lykkedes det ikke at lave den, så vi besluttede at sejle forbi X-yachts værft i Haderslev på vej mod Tyskland.

Næste formiddag sejlede vi til Juelsminde, hvor vi havde aftalt at mødes med flere jyske venner – igen for lige at sige “på gensyn”. Vejret var dejligt, og vi fik badet, stået på SUP-boards og hygget på molen.

Så satte vi kursen mod Fredericia, hvor Phillips kæreste, Anna, skulle sættes af hos sin far. Hun kunne desværre ikke sejle med os mere i denne omgang. Men Anna og hendes familie var søde at vise os lidt rundt i Fredericia, arrangere hyggelig picnic og vise os en stor legeplads med masser af dyr. Amalie og Villads var i deres es!

36480451_2166388716723126_7242288680465858560_n

Efter en trist afsked med Anna, hvor alle 3 børn var meget kede af det, sejlede vi mod Haderslev – X-yacht havde heldigvis lovet at afsætte tid til os tirsdag. Vi lagde til udenfor værftet blandt alle de nye både…. Normalt er vi meget tilfredse med vores båd, men liiiiige der drømte vi os lidt over på den 55 eller 65 fod ved siden af os – det var også lidt irriterende, at vi næsten var den mindste båd, der lå der….. Selvom størrelse jo som bekendt ikke betyder noget 🙂 Tirsdag morgen fik vi to rare X-yacht medarbejdere ombord, og i løbet af nogle timer – og lidt reservedele – lykkedes det dem, at lave bovpropellen. Så var skipper glad igen 🙂

36533218_1761464353901179_905759820487852032_n

Så snart båden var meldt “klar”, sejlede vi fra Haderslev og mod Dyvig. Dyvig er et super hyggeligt lille sted lige ved Nordborg.

Vi var lige kommet ud af Haderslev Fjord, da vi pludselig modtager et nødsignal på vores VHF. En tysk båd melder mand over bord – uden redningsvest og kun i badebukser.
Freedom bliver kaldt op af Lyngby Radio, da vi ligger meget tæt på. Vi ændrer kursen samtidig med, at redningshelikopteren kommer flyvende samt en redningsbåd og en lodsbåd kommer sejlende meget hurtigt.
Tyskerne melder, at personen er kommet ombord igen, men de har brug for læge hjælp.
Redningsbåden får manden over til dem, så helikopteren kan sende en mand ned og hente ham op. Pyh ha….det var godt nok skræmmende! Tanken om den stakkels familie ombord på båden, som så deres familiemedlem blive fløjet afsted uden at vide hvorhen og hvad der ville ske. Det gav lige lidt ondt i maven, og vi fik alle 5 talt meget om, hvor vigtigt det er med redningsveste, og at havet kan være farligt – også selv om, at det ser roligt og dejligt ud. Efterfølgende læste vi desværre, at manden ikke klarede den…

Oven på den oplevelse sejlede vi hurtigt videre til Dyvig, hvor vi lagde os for anker og nød stilheden, mens vi lige fik lidt ro på os selv. Der gik så ikke mere end max 15 minutter inden en stor robåd med omkring 20 personer kom sejlende forbi os med trommer. De skulle så åbenbart lige rundt om os – men det kom de ikke! De sejlede ind i vores ankerkæde og deres ror satte sig fast i kæden. Efter lidt asen og masen kom de dog fri med diverse jokes om “hvad byder man uventede gæster” m.v. Jacob og jeg kiggede på hinanden, og kom så sådan til at grine – vi føler os lidt udsatte på denne tur 🙂

36589672_2169822336379764_7195938656127811584_n

Heldigvis forløb natten roligt for anker og morgenen efter lagde vi os i havn med strøm, vand og gode muligheder for os alle for at komme ud og gå lidt. Dagen var helt rolig!!

Tidligt torsdag morgen satte vi kursen mod Kiel, mens børnene sov. Det småregnede og var koldt, så vores sejlertøj blev indviet og vi drømte os ned til sydens sol og varme! Spanien og Frankrig er alt andet lige noget med eksotisk end Tyskland 🙂

Så nu er vi som sagt i Kiel, hvor vi bliver til lørdag eller søndag, inden turen går igennem Kieler Kanalen.